Over Webwinkelblog

Een blog over webwinkel conversie en marketing geschreven door Mitchel van Duuren van Orangeboys BV.

Hoe het af kan lopen – deel 4

Dit stuk komt iets later als verwacht, maar afgelopen tijd is het erg druk geweest. Een upgrade van de sportvoeding site (naar Mage 1.4) en het aannemen van een nieuwe manager zijn de oorzaak. Maar niet getreurd, hier gaan we. 😉

2009

Zoals vermeld in mijn vorige stuk komen hier wat dieptepunten, want ook ik moet er soms aan geloven. Vanaf Juli 2009 heb ik er namelijk voor gekozen om het inpakken van mijn bestellingen uit te besteden. Daarmee moest er ook een nieuwe site komen. Op mijn oude osCommerce systeem kon ik namelijk niet op productniveau de voorraad bijhouden wanneer er combinatie aanbiedingen verkocht werden. Iets wat natuurlijk cruciaal is als je je voorraad weglegt bij een derde partij. Magento leek een goed alternatief maar stond toentertijd nog redelijk in de kinderschoenen. Inmiddels is het niet meer weg te denken natuurlijk.

Als een van de eerste e-commerce ondernemers nam ik de stap en bouwde mijn shop om naar Magento. Het moest allemaal snel gebeuren. Uit mijn hoofd gezegd had ik geloof ik 3 weken de tijd om dit klusje te klaren voordat ik op vakantie ging en het allemaal rond moest zijn. Het lukte, en het stond. Ik had nog 2 dagen de tijd om te zien of het allemaal werkte in de live omgeving, en dat bleek het geval. Ik kon met een gerust hart op vakantie. Dacht ik…..

Ik had mijn laptop mee op vakantie in Frankrijk. Enfin, je kunt het verhaal lezen op een eerder blogje. Payment koppeling kapot, boze klanten omdat er (veel) backorders bleken te zijn en ik zat op 1000km afstand op de camping. Nog een keer op vakantie dan maar om het te vergeten. Terug gekomen van de volgende vakantie bleek de omzet bijna te zijn gehalveerd in een maand tijd en was de reputatie ook een beetje vergooid. En het allerergste, mijn bezoek was hetzelfde gebleven of misschien zelfs wel licht gestegen, maar de conversie was helemaal weg. Dus de shop zat nog eens kut in elkaar ook. Weg groeiende webwinkel, hallo hypotheek en huur pand en de loondienst sector zwaaide alweer naar me. 😉

Maar nee, dat absoluut NIET dacht ik bij mezelf. Ik heb zo’n relaxt leventje en door het uitbesteden van het inpakken moest het alleen nog maar relaxter worden. Ik mocht dit niet kwijt raken, dus pakte mijn shit weer op en begon als een wezenloze een nieuwe webwinkel te bouwen. Had mezelf 4 weken hiervoor gegeven en het vertrouwen groeide in die weken weer bij me. Ik deed in een topmaand voor mijn dieptepunt iets van 30k omzet. Na het dieptepunt had ik die maand 17k. Maar met de nieuwe site die ik had gebouwd wist ik gewoon van mezelf dat het goed zat, en dat ik binnen 2 maanden weer op mijn oude niveau moest komen. Het lukte! En ik ging er zelfs iets overheen. Vet cool! Dat zijn persoonlijke hoogtepuntjes en het is fantastisch om te zien waar je toe in staat bent.

Nu dat dat weer op de rails was, had ik tijd over. En wat moet je in hemelsnaam met zoveel tijd. Je webwinkel verder uitbouwen, nieuwe projecten starten, klanten aannemen? Ik deed alles. Met mijn bedrijf orangeboys BV maakte ik een aantal webwinkels voor wat klanten. Het werd weer eerder donker dus ik blies nieuw leven in mijn xenon verlichting site en bouwde deze ook in Magento en verzon allerlei acties voor eiwitpoeder.nl. 2009 eindigde als een goed jaar.

2010

Dit jaar staat tot nu toe nog een beetje in het teken van Dokter Frank. Deze internist is redelijk bekend geworden in Nederland met zijn eiwitdieet. Er doen nu ruim 280.000 mensen mee met het dokter frank dieet en al deze mensen wordt aangeraden om eiwitshakes te drinken. Zoek in google bijvoorbeeld eens op ‘eiwitshake’ en geloof maar dat we het retedruk kregen. Alle focus ging weer naar eiwitpoeder.nl om het maximale uit deze hype te halen. (Hoewel ik hype geen goede benaming vind voor het eiwitdieet, het is en blijft gewoon de enige methode die werkt!) Zo heb ik een mailing verstuurd die ons in 1 dag 10.000 euro omzet opleverde. Deze mailing is een naar het Nederlands omgetoverde mailing van mijn persoonlijke internet marketing held frank kern.

Ik heb Frank Kern een paar weken geleden gezien en ontmoet (zie foto bij dit bericht) bij het laatste seminar wat hij gaf in San Diego, wat overigens echt te gek was. Hij stopt met internet marketing. Zonde. Anyway, heb veel van hem en zijn cursussen geleerd. En het heeft me aan het denken gezet. Het zou leuk zijn als ook ik al mijn kennis en kunde over webwinkels in een webwinkel cursus stop. Het heeft voor mij namelijk geen zin meer om webwinkels te bouwen voor klanten. Ik maak individuele mensen dan heel blij, maar het kost erg veel tijd en inspanning van mijn kant. Veel toffer zou het zijn om levens te veranderen van een grotere groep mensen dmv een cursus. Vandaar de nieuwe site, hangmat webwinkel. De bovengenoemde mailing die ik gedaan heb ga ik eerdaags nog wel met jullie delen op hangmat webwinkel.

Verder scheurde Eiwitpoeder.nl uit zijn voegen, en wij (Ulco en ik) besloten dat we versterking nodig hadden. In Philip Buitendijk hebben we per 1 juli een alleskunner gevonden voor eiwitpoeder.nl. We gaan van onze site meer een ‘brand’ maken en er staan veel toffe dingen op het programma. Ik hou je natuurlijk op de hoogte!

20 comments…

  • Acaza 7 juli, 2010, 10:38

    Hallo Mitch,

    Mooi traject dat je hier beschrijft. Inclusief de ups en de downs, maar dat zullen we allemaal wel hebben.

    Waarom ben je naar magento 1.4 overgeschakeld? Welke zijn volgens jou de voordelen?

    Reply
  • Mitch 7 juli, 2010, 10:56

    @ Acaza: Voordeel is dat het up to date is 😉 Nee grapje.

    Het is wat sneller, enkele extensions die ik wil gaan gebruiken vereisen 1.4 geloof ik. Maar er zijn niet echt hele grote voordelen, als je de kennis niet hebt om te updaten zou ik het voorlopig niet doen, het is best een gedoe.

    Het was met name dat ik een development omgeving naast de live shop ging draaien omdat ik een beetje van het ‘prutsen’ in de live shop af wilde. Toen heb ik voor mezelf maar besloten dat ik gewoon up to date wil zijn.

    Reply
  • Harmen 7 juli, 2010, 12:52

    Mitch,

    goed verhaal! Ben benieuwd naar je nieuwe methode zodat we allemaal blij worden 😉

    Groet’n Harmen

    Reply
  • Ivan 7 juli, 2010, 14:49

    Goed verhaal, inclusief ups en downs. Heb de hangmatwebwinkel al aan mijn feed toegevoegd.
    Leuk filmpje, persoonlijk, spreekt mij aan.

    Groet,

    Ivan.

    Reply
  • Wesley 8 juli, 2010, 14:32

    Mooi verhaal, hoop oud hetzelfde te kunnen vertellen aan mijn klein kinderen. De nieuwe website heb ik al gebookmarked, ben benieuwd naar de filmpjes.

    Die nieuwe alleskunner Philip Buitendijk heb je cker geselecteerd op kapper LOL

    Gegroet Wesley

    Reply
  • vince 8 juli, 2010, 19:24

    Wederom een ontzettend leuke blog post ik ben erg benieuwd naar je nieuwe plannen.

    Trouwens ik zag dat je naast thuiswinkel.org nu ook met Q-shops werkt is dat met een reden?

    Reply
  • Mitch 8 juli, 2010, 19:48

    @ Wesley: Lol om kapper

    @ Vince: Tja nieuwe plannen zijn de cursus, de eiwitpoeder winkel naar een absoluut topniveau brengen en verder ben ik bezig met een kledingwinkel, heb ik 2 andere shops waar ik in meedeel (waar ik ook nog over zal bloggen), en nieuw concept in huidverzorging dus ik hou mezelf wel bezig 😉

    Grote verschil is dat ik overal wel big fun in heb!

    Ik werk nu MET Qshops ipv Thuiswinkel. Ik vind het echt zuigers bij Thuiswinkel. Moet verschrikkelijk veel kleine dingetjes aan de shop doen om lid te MOGEN blijven, en vervolgens als bedankje een smak geld betalen aangezien het op basis van omzet gaat.

    Verder vind ik het een beetje de omgekeerde wereld. Ze horen een brancheorganisatie voor de webwinkeliers te zijn, wat ze nu doen is er alles aan doen om het voor de consument zo goed mogelijk te regelen. Wat doen ze verder voor de webwinkelier? Te dure pakketten versturen met mappen vol met troep die ik nooit lees, en uitnodigingen versturen voor feestjes waar ik nooit heen ga. 😉

    Misschien veranderd mijn mening ooit nog wel eens. Ben wel van mening dat het het beste keurmerk is, maar je betaald er ook dik voor.

    Reply
  • Ivan 9 juli, 2010, 00:03

    @Mitch

    Dat is nu precies het probleem wat ik ook met de thuiswinkel.org heb. Te duur en ze zijn er alleen voor de consument, althans zo ervaar ik het ook. Het principe dat het op basis van omzet gaat vind ik ook niet fair. Doe het op basis van het aantal maal dat zij ingeschakeld worden. Als ik dan toch bezig ben, iemand die het HBD niets vindt? (www.hbd.nl). Sturen elk jaar een factuur, maar wat doen ze voor de webwinkel eigenaar?

    Even hun kernpunten:

    Arbeid & Sociale Zekerheid
    Bestrijding van winkelcriminaliteit
    Betalingsverkeer
    Consumentenrecht
    Duurzaam ondernemen
    Innovatie
    Lokale samenwerking
    Onderwijs & Scholing
    Onderzoek

    Ik heb een webwinkel, dus:
    Arbeid & Sociale Zekerheid: misschien komt er iemand bij, maar wat heeft het HBD ermee te maken?
    Bestrijding van winkelcriminaliteit: geen fysieke winkel, dus overbodig.
    Betalingsverkeer: “mijnheer wij hebben op de achtergrond meegewerkt aan de ontwikkeling van iDEAL” (ik hoor het hem nog door de telefoon zeggen), ik betaal 1x en dan is het klaar. Eigenlijk ook niet fair, ik zal hun een factuur sturen en ditzelfde zeggen (ik zorg ervoor dat jullie bestaan op de achtergrond, dus betalen zal je!!)
    Consumentenrecht: dan zou de webwinkel.org overbodig zijn. Kan iemand als consument bij hun aankloppen?
    Duurzaam ondernemen: hoe gaat het HBD mij daarbij helpen? Bellen ze mij? Sturen ze mij info toe?
    Innovatie: een webwinkel is al een innovatie op zich en het HBD heeft me daarbij niet geholpen danwel hulp aangeboden.
    Lokale samenwerking: webwinkel!! Dus heel Nederland en zelfs daarbuiten, wat nou lokaal? Wil best mijn steentje bijdragen, maar hoe gaat het HBD hier iets voor mij betekenen?
    Onderwijs & Scholing: krijg dagelijks een brief van het HBD… NOT!!!
    Onderzoek: ik ben nog nooit benadert, iemand anders wel?

    Hier kan je het allemaal nog ff nalezen:http://www.hbd.nl/pages/3/Onderwerpen.html

    Zo dat is mijn frustratie op de late avond, reacties welkom.

    Groet,

    Ivan.

    Reply
  • Mitch 9 juli, 2010, 05:24

    @ Ivan: Denk om je hart 😉

    Maarre, over HBD heb ik me ook al eerder uitgelaten:

    http://www.webwinkelblog.nl/hbd-hoofdbedrijfschap-detailhandel/

    Veel bezoek op die post uit Google van webwinkeliers die het er ook over eens zijn dat dit ook niet helemaal klopt inderdaad.

    Reply
  • vince 9 juli, 2010, 16:16

    @ ivan, wat is je email? ik heb misschien een mogelijkheid om van het hbd af te komen. maar als ik dat online plaats gaat deze truc waarschijnlijk niet meer op. Ga er maar vanuit dat het HBD meeleest.

    Reply
  • Ivan 9 juli, 2010, 18:29

    @Vince

    Hier staat mijn e-mail:
    http://www.wdnederland.nl/faq.php?#14

    Ben benieuwd wat je gaat sturen.

    Groet,

    Ivan.

    Reply
  • Ivan 9 juli, 2010, 18:30

    @Mitch

    Nu ik de link zie komt er weer van alles naar boven. Is er ook iemand die actie onderneemt? (is er een ondernemer ;-))

    Groet,

    Ivan.

    Reply
  • Niels 11 juli, 2010, 07:51

    Wauw! Toffe foto met “the Master”

    Naar 1.4 updaten kan voor veel plugins ‘nodig’ zijn. Ik wil Klarna en pak-je-gemak en nog een aantal mogelijkheden in de shop hebben.
    In 1.4 werkt zijn de modules eenvoudiger te installeren en op ten duur wil je ook up-to-date zijn.

    Ken jij Klarna.nl? ik werd er vorige week door gebeld en we gaan ermee starten vanaf 1 sept. Gaat voor mij shop absoluut extra conversie betekeken.

    Als je vanmiddag nog naar de stad gaat voor de wedstrijd kom ik je misschien nog wel tegen.
    Groeten Niels

    Reply
  • Acaza 12 juli, 2010, 12:01

    Wat Magento 1.4 betreft heb ik nog geen enkele feature gehoord waarvan ik vind dat het de overstap en dus het bijhorende werk verantwoordt. Op dit moment zijn wij blij met de functionaliteiten die we hebben in 1.3.4.
    Ooit zal het er wel van komen vermoed ik.

    Ondertussen hebben wij wel een one-step-checkout module geïnstalleerd en die werkt helemaal zoals we het willen.

    Het is nog wat vroeg om de impact op de conversies te meten, maar die is er ongetwijfeld.

    Groeten Bruno

    Reply
  • Vince 13 juli, 2010, 18:38

    @ Bruno,

    ik ben heel benieuwd naar de conversie met de one-step-checkout. Welke heb je gekozen? want wij overwegen ook om één van deze modules te kopen.

    Reply
  • Acaza 14 juli, 2010, 07:17

    Wij hebben de module aangekocht van http://www.onestepcheckout.com

    Zoals eerder aangehaald is het nog een beetje te vroeg om naar de resultaten te gaan kijken, maar hier wil ik later wel eens op terugkomen.

    Voor ons waren er 2 zaken die we wilden verbeteren.

    1) Wij vonden het eerste scherm in het checkout proces in Magento nogal verwarrend. Daar heb je keuze om als gast uit te checken, je te registreren, of in te loggen. Niet iedereen vond hier gemakkelijk zijn weg.

    2) We wilden vooral het aantal stappen vereenvoudigen zonder aan de bestaande functionaliteiten te raken.

    Beiden zijn volgens mij een stuk beter in deze one-step-checkout.

    Groeten
    Bruno

    Reply
  • Mark 3 augustus, 2010, 09:59

    Tof verhaal, mooie succes story!
    Volgend jaar een nog beter vervolgverhaal hoop ik voor je 😉

    Reply
  • DJ Pheifer 9 maart, 2011, 13:24

    Hallo Matich.

    Interessant artikel! Zou je iets meer kunnen vertellen over het fulfilment proces? Voor Eccellente.nl gaan we ook dit proces in, ben erg benieuwd naar een aantal best practices

    Reply
  • DJ Pheifer 27 juni, 2011, 18:52

    Het fulfilment proces is bij ons reeds afgerond. 3 webwinkels ondergebracht bij een betrouwbare en kwalitatief goede partij. Weer een drempel genomen in het groeiproces 🙂

    Reply
    • Ronald 28 juni, 2011, 09:22

      Mag ik vragen voor welke partij je hebt gekozen?

      Reply
Cancel reply

Leave a Comment