Over Webwinkelblog

Een blog over webwinkel conversie en marketing geschreven door Mitchel van Duuren van Orangeboys BV.

Hoe ik deze maand (Januari) ruim 1000 euro extra winst ga maken

In dit artikel laat ik je zien hoe ik door middel van een simpele methode ruim 1000 euro extra winst ga maken deze maand. Na het lezen van dit artikel zul je wellicht denken, mwwooaahh is dat alles?! Maar heb je het zelf al wel geprobeerd voordat je gaat denken dat dit een open deur is die ik intrap? Teveel mensen komen bij mij aan met de “laatste technieken”, een hoop poeha en moeilijke woorden. Terwijl de basis dan niet eens in orde is. E-commerce is gewoon logisch nadenken: “Wat zou jij fijn vinden als je aan het shoppen bent?”, “Wat zou jij extra in je winkelmandje knallen als je aan het shoppen bent?” of “Waar ben jij zelf gevoelig voor?”. Iedereen zoekt voor de magische technieken waar je direct een berg cash mee verdient, maar helaas, die zijn er niet. (Of misschien is er eentje, je mailinglijst)

De aanpassing aan mijn webwinkel

De webwinkel waar ik deze test op uitgevoerd heb is eiwitpoeder.nl – iedereen die dit blog leest weet inmiddels wel dat dit mijn webwinkel in sportvoeding is, en tevens de grootste webwinkel is die ik in mijn bezit heb. De aanpassing is erg simpel, in het winkelmandje heb ik een leuke banner geplaatst om (DIRECT) een shakebeker toe te voegen aan de bestelling. Expres heb ik er de prijs niet bijgezet van 9,95 euro wat eigenlijk best een premium prijs is. Het is een goed product, ook voor die prijs maar concurrenten zie je de bekers goedkoper aanbieden. Anyway, zie onderstaande image voor hoe het eruit ziet:

Als je in Magento een simple product aanmaakt is er een link die het toelaat dat het product direct in het winkelmandje geplaatst wordt, deze link is de volgende:

http://www.jouwwebwinkel.nl/checkout/cart/add/product/X/qty/X

Achter product zie je een X staan, hier vul je het productnummer in van het product dat je wilt toevoegen (haal je uit de admin), achter qty zie je nog een X staan, hier vul je de hoeveelheid in.

De prijs van 9,95 moeten we wel handhaven omdat als het product los verkocht word, er ook kosten afgaan als verzenden, inpakken door het warehouse en andere algemene kosten per verkochte bestelling. Maar als het product bij een ander artikel verkocht word is het gewoon pure extra winst. Je hoeft dan geen verzendkosten etc. te rekenen aangezien je die ook zou rekenen als het artikel zonder de shakebeker verkocht werd.

De resultaten

Zoals gezegd ben ik in Januari begonnen met de implementatie hiervan (6 Januari om precies te zijn). Hieronder vind je 2 screenshots van December en Januari tot vandaag. Zoals je ziet zijn er in December 36 shakebekers los verkocht, en nu in Januari al 129. Als je deze 129 gaat doorrekenen dan krijg je in Januari 129 / 23 x 30 = 168 shakebekers. Dit is 1680 euro omzet. Een shakebeker kost inkoop ongeveer 1 euro. (Maar nogmaals, met verzenden en inpakken verdienen we hier niks op. Alleen als mensen hem BIJ hun bestaande bestelling deponeren. En daar gaat deze grafiek over)ย Dus haal van die 1680 – 168 = 1512 euro winst. Om het plaatje compleet te maken haal je ook de 36 shakebekers van December eraf, dan hou je 1512 – 360 = 1152 euro extra winst in Januari ten opzichte van December door een bannertje in het winkelmandje. Niet verkeerd. ๐Ÿ˜‰

Losse shakebekers verkocht in December

Losse shakebekers verkocht in Januari

De Uitdaging

Nu je gezien hebt dat dit echt kan werken daag ik je uit dit ook te doen bij je eigen webwinkel. En dan bedoel ik niet via Magento een cross-sell product aanmaken, maar echt een banner die click-able maken zodat het echt opvalt. Wie durft? ๐Ÿ˜‰

25 comments…

  • Ewoud 23 januari, 2011, 13:08

    Vergeet het aspect service ook niet, er zijn ook veel concurrenten van je die de beker er gratis bijgeven ๐Ÿ™‚ Uiteraard is dit extra omzet, maar mond tot mond reclame is ook veel waard ๐Ÿ˜‰ Dit is natuurlijk lastig te meten en daarom begrijp ik dat dit zeker leuke extra omzet is, maar wellicht voor de langere termijn is het handig de beker er gratis bij te geven vanaf een bepaald bedrag. (Ik weet niet of je dat nu al doet, maar als ik nu zo dit stuk lees, dan denk ik dat niet). Leuk stuk.

    Reply
    • Mitch 23 januari, 2011, 13:25

      Dat klopt, maar waarom kopen klanten bij ons? We leggen ze in de watten. Producten die verkocht worden, zijn direct leverbaar. Bestelling is 99% van de gevallen de volgende dag binnen. Onze huismerk producten zijn van de hoogste kwaliteit. De shop is erg betrouwbaar, de reviews zijn lovend. Met andere woorden: De service is goed ๐Ÿ˜‰

      Wij hebben een tijd lang een gratis reep weg gegeven bij bestellingen van 75 euro of meer…. Ik moet zeggen dat sinds die actie weg is er niet minder besteld wordt. De mond tot mond reclame komt juist door onze service. Niet door een gratis shakebeker / reep. Dat zijn mijn resultaten.

      Reply
      • Ewoud 23 januari, 2011, 15:56

        Okaj mooi zo ๐Ÿ™‚ Ik heb ook wel eens wat besteld bij je hoor, dat ging inderdaad prima, maar dan is het goed om te zien dat je klanten de service dan nog steeds als goed ervaren en je wel extra omzet kunt generen met een dergelijke simpele toevoeging ๐Ÿ™‚ Ik vroeg me het gewoon af ๐Ÿ˜‰

        Reply
  • Lammert 23 januari, 2011, 16:57

    Super artikel weer en zo zie je maar dat de winst in een klein detail kan zitten.
    Ik wou alleen dat ik net zo handig met designen was als jou ๐Ÿ™‚ ziet er gelikt uit!

    Reply
  • Marcel 23 januari, 2011, 17:00

    He mitch, goed idee en net op tijd. Ik was al bezig om te zien waar ik het winkelmandje kan beรฏnvloeden om meer additionele omzet te maken.. bij deze dus ga ik jou manier implementeren.

    In reactie op ewoud opmerking over weggeven.. ik vind dat niet erg sterk om iets weg te geven pas in het winkelmandje. De klant heeft dus al besloten te kopen en dan ga je marge weggeven … conversie wise zou je beter een coupon geven waarbij bij de volgende bestelling die beker er gratis bij komt. Als je dan toch iets in het winkelmandje wil doen wat op de hebzucht in speelt, ga dan voor een ‘gratis verzending’ optie bij 25,– extra inkoop… dat genereert dan weer meer omzet.

    Reply
  • Johan 23 januari, 2011, 17:01

    Klinkt goed, ik ga het binnenkort zelf eens proberen bij mijn golf winkel. Bedankt voor de tip!

    Reply
  • Baraa 23 januari, 2011, 18:14

    Zou je ook uitleggen hou je hem click able maakt ?

    Reply
  • marco 23 januari, 2011, 18:58

    Ik heb dit ook toegepast aan mijn webwinkel

    Reply
  • Kristof Versluys 24 januari, 2011, 11:06

    Lijkt me een superidee, alleen is mijn website nog niet zo lang opgestart en ontbreekt het nog een beetje aan bezoekers.
    Niettemin lijkt me dit toch een tip die ik zeker zal moeten handhaven naar de toekomst toe, wanneer er effectief verkopen en bezoekers zullen zijn!

    Alvast bedankt voor de superhandige tip, neem ik zeker mee!!

    Reply
  • Niels 24 januari, 2011, 12:07

    Nice, crossels werkt al heel erg goed merk ik. Dit ga ik ook eens implementern.
    Deze Januari is voor mij ook een all-time-hizgh als het als de komende week ook nog redelijk goed verloopt.

    Reply
  • Alex 31 januari, 2011, 11:23

    Goed idee!

    Toevallig was ik net op zoek naar manieren om de winst te optimaliseren.
    Dit is een hele goede manier die ik zeker ga implementeren in mijn shop.
    Wij verkopen namelijk veel (ook dure) apparaten met relatief lage marge. Goed idee om dan nog even de hdmi kabeltjes, usb sticks en andere producten proberen te slijten.
    Het idee is niet nieuw. Als je eens bij Vista Print ‘gratis’ visitekaartjes hebt besteld, dan zie je dat ze daar het begrip cross selling wel heel agressief aanpakken.
    Daar krijg je tijdens het bestelproces tientallen andere producten te zien die ‘best handig’ kunnen zijn.
    Het is eigenlijk hetzelfde idee als dat je in de supermarkt nog vlak voor de kassa de graaibakken te zien krijgt met goedkope artikelen.

    Brengt me op een idee om een soort intelligent banner systeem te bouwen die kijkt naar de inhoud van de winkelwagen en daar aanbiedingen aan koppelt.
    Zodra deze er is, mogen jullie een kijkje komen nemen ๐Ÿ™‚

    Reply
  • Jan 4 februari, 2011, 14:22

    Mitch,

    Deze optie zit toch standaard in Magento.
    Waarom heb je ervoor gekozen om zelf een “banner” te maken? en deze moeiljik middels de link op de checkout pagina te zetten.

    Reply
    • Mitch 5 februari, 2011, 10:00

      Betere conversie

      Reply
  • Dennis 28 februari, 2011, 21:54

    Hey mitch!

    Slimme zet! Ik wil dit met een ander product ook in onze magento webwinkel toepassen! (under construction).

    In welke bestandje moet je die link plaatsen? De banner heb ik al verandert. Ik kan alleen zo 1 2 3 het juiste bestand vinden om die link in te plaatsen!:)

    Reply
  • Dennis 28 februari, 2011, 22:23

    Reply
  • Dennis 1 maart, 2011, 00:58

    ’t is gelukt;)

    Reply
    • Mitch 1 maart, 2011, 09:49

      Mooi, sorry ik was wat langzaam. Maar voortaan je Magento vragen op internetmiljonair.nl/forum/ is handiger.

      Reply
  • Turkije 14 maart, 2011, 03:11

    Het is inderdaad eigenlijk te simpel voor woorden. Echter als ik er over na ga denken, dan doen ze dit in de Supermarkten ook altijd. Het is daar zelfs zo erg dat men daar soms producten verkoopt die normaal helemaal niet verkocht worden. Ik blijf je weblog volgens, want er zitten erg veel goede tips bij.

    Reply
  • Steven 3 mei, 2011, 15:50

    Waar in cart.phtml moet ik deze code plakken? In Magento kan ik namelijk nergens een plekje vinden bij het product waar de link hoort. Kan iemand me helpen?

    Reply
  • Joey 8 juli, 2011, 14:23

    Dit vroeg ik me dus ook waar ergens ik de code in cart.phtml moet plakken

    Reply
  • TennisArtikelen 20 december, 2011, 15:03

    Leuke conversie verhoger, nice. Ga ik op den duur ook proberen met sportsokken denk ik! Ik hou je op de hoogte. Groetjes

    Reply
  • Bob van Hees 4 maart, 2012, 18:41

    Bedankt voor de tip! – Heb het zojuist ook toegepast op mijn webshop. Ben benieuwd wat de resultaten zijn.

    Reply
  • Carsten 20 november, 2012, 21:56

    Simpel maar gewoonweg briljant! Gaan we zeker toepassen!

    Reply

Leave a Comment