Over Webwinkelblog

Een blog over webwinkel conversie en marketing geschreven door Mitchel van Duuren van Orangeboys BV.

Webwinkels en het overleven van de kredietcrisis

Het is alweer eventjes geleden dat ik mijn laatste bericht schreef op dit blog, maar ik heb gelukkig zeker niet stil gezeten. Een hoop nieuwe ideeen worden op dit moment uitgewerkt, en een aantal van de ideeen die ik had tijdens mijn post voor de online blogkermis zijn al live en draaien boven verwachting. Ik ben een blij man!

Is er dan echt geen vuiltje aan de lucht, zul je denken? Jazeker wel, de grootste online winkel die ik bezit groeit op dit moment niet meer. De omzet neemt zelfs een beetje af, en dat is erg jammer. In de afgelopen 2,5 jaar heb ik dit eigenlijk nog niet mee gemaakt. I blame it all on the kredietcrisis.

Bedrijven als OTTO of Wehkamp zeggen er geen last van te hebben (artikel is van 10 oktober, misschien beginnen ze het nu te voelen?), BOL.com verwacht recordomzetten. Wellicht raakt het eerst de midden en kleine webwinkels?

Wat kunnen we doen?

Op zich heeft Dave op zijn e-tail weblog al wat interessants hierover geschreven. Lees dit eventjes door en ik zal hieronder mijn eigen aanvullingen en punten weergeven.

  • Wed niet op 1 paard: Je hebt een goedlopende webwinkel, en het lijkt je allemaal voor de wind te gaan. Maar als je ineens 3 dagen niks verkoopt dan weet je hoe kwetsbaar je bent. Probeer meerdere webwinkels op te starten in niche producten. Zorg dat je één van de weinige aanbieders bent. Dit zorgt voor een betere nachtrust, dat kan ik je verzekeren.
  • Graaf in je huidige klantenbestand: Deze tip gaf Dave ook in zijn artikel. Je moet dit eigenlijk altijd doen, dus niet alleen in de kridietcrisis. Maar in deze tijd kun je wel zorgen voor wat extra sales uit je huidige klanten.
  • Vind de producten die het best verkopen en zet deze in het zonnetje: Het wordt wel eens gezegd dat 85% van de omzet komt van 4 best lopende producten. (Bij mij klopt het in ieder geval) Zoek deze producten op en stimuleer mensen om deze producten te bekijken en natuurlijk te kopen.
  • Bekijk de competitie: Natuurlijk doe je dit altijd al, maar let er nu iets meer op. Geef de klant een reden om bij jouw het product te kopen in plaats van de concurrent. Probeer dit niet direct op prijs maar zorg er bijvoorbeeld voor dat als de concurrent gratis verzend vanaf 50 euro, jij bijvoorbeeld altijd gratis verzend.
  • Scherp je advertenties aan: Of beter gezegd, kijk ze eens goed na. Sluit alle advertenties af die niet tot een conversie hebben geleid in de afgelopen 3 maanden. Probeer een hoge quality score te behalen en zodoende minder te betalen voor PPC. Alle euro’s die je niet besteed aan nutteloze clicks die niks opleveren heb je toch weer mooi verdient. Door dit goed te bekijken bespaar ik op het moment 400 euro per maand.

Maar het belangrijkste, plan iets van een strategie hoe je tegenvallende verkoopcijfers te lijf gaat. Met een mix van bovenstaande punten en wat geduld komen we er allemaal wel weer bovenop.

0 comments…

Leave a Comment