Over Webwinkelblog

Een blog over webwinkel conversie en marketing geschreven door Mitchel van Duuren van Orangeboys BV.

Vaste klanten zijn goud waard

Nu we toch al een tijdje analytics gekoppeld hebben aan onze osCommerce shops wordt het tijd om wat waardevolle data naar boven te halen. In deze post wil ik iets dieper ingaan op het “nieuwe versus terugkerende bezoekers”-verhaal.

Nu is dit niet voor iedereen interessant, want shops kun je in principe onderverdelen in twee soorten.

  1. Een shop waar men eenmalig een aankoop doet – als voorbeeld onze xenon webshop. Je wilt xenon verlichting in je auto, maar als de verlichting er eenmaal inzit kom je niet terug om nog iets te kopen.
  2. Een shop met producten die zich lenen voor een herhalingsaankoop – denk aan collector’s items (spaar ze allemaal) of lenzen of sportvoeding etc. Zomaar een aantal voorbeelden.

Voor ondernemers van shop 1 is deze post niet zo interessant. Voor shop 2 eigenaren, lees verder.

Wanneer je analytics draaiend hebt voor je webshop komt deze grafiek je waarschijnlijk wel bekend voor:

nieuwe versus terugkerende bezoekers

Als je de e-commerce tab aan hebt staan kun je dieper kijken hoeveel er gekocht wordt door terugkerende klanten:

terugkerende bezoekers

En door nieuwe bezoekers:

nieuwe bezoekers

Bovenstaande screenshots laten zien dat een terugkerende bezoeker bijna 3 keer zoveel waard is als een nieuwe bezoeker. Daarom is het dat slimme ondernemers altijd zeggen dat bij je vaste klantenkring meer te behalen valt als bij een nieuwe klant. Zorg goed voor je vaste klanten en laat deze terug op je webshop komen door af en toe een goede mailing te versturen. Hou het contact warm en je zult meer verkopen.

1 comment…

  • Rien Stierman 22 september, 2008, 09:02

    Ha Mitch,

    Wat wel van belang is bij de analyse van het aandeel returning visitors … Wanneer waren ze voor het laatst op de site?

    Er zijn veel sites waar het grootste deel van de returning visitors voortkomt uit bezoekers die aan het ‘prijsvergelijken’ zijn. Zij komen op site X kijken wat een produkt kost, vergelijken dat met prijzen op andere sites en schaffen het uiteindelijk op site X aan.

    Op dat moment zijn het geen bestaande relaties die warm gehouden zijn, maar als je niet goed kijkt zou je dat wellicht wel kunnen denken 😉

    Reply

Leave a Comment