Over Webwinkelblog

Een blog over webwinkel conversie en marketing geschreven door Mitchel van Duuren van Orangeboys BV.

Buitenlandse leveranciers selecteren

In navolging van mijn artikel over het importeren uit China, hier een post van gastblogger Ralph van Es.

Ik zal me eerst even kort voorstellen. Sinds 2006 importeer ik zijde vanuit India en Cambodja. Deze verkoop ik meestal door aan kleine zelfstandige. Sinds begin 2009 ben ik ook begonnen met het opstarten van een webwinkel in oosterse 1001 nacht producten.

Als kleine, startende ondernemer weet ik hoe moeilijk het is om een assortiment samen te stellen. In Nederland hebben veel groothandels een nogal wantrouwende houding tegenover webwinkeliers. Misschien ook wel terecht, want veel van deze nieuwe webwinkel bestelde één keer een kleine hoeveelheid. Vervolgens kwamen ze erachter dat er teveel tijd en geld in een webwinkel gaat zitten en bestelde nooit meer. Dit kostte de groothandelaren veel tijd en vrijwel geen omzet. Geen wonder dat ze liever geen zaken doen met webwinkeliers.

Persoonlijk heb ik een voorkeur om mijn goederen uit het buitenland te halen. Vooral omdat ik zo zeker weet dat het nergens anders te koop zal zijn. Inkopen bij Nederlandse groothandels is wel een stuk betrouwbaarder. Als er een probleem is met een Nederlandse groothandelaar, kan je er altijd nog naartoe gaan om verhaal te halen. Bovendien snappen we elkaar. Als je handel gaat drijven met India, China of waar dan ook dan weet je in eerste instantie totaal nog niet waar je aan toe bent.

Je weet simpelweg nooit of je een fabrikant uit het buitenland kan vertrouwen. Dat kan je alleen maar krijgen door het toch te proberen. Voorzichtigheid is daarbij het keyword. Houdt het wel daarbij en wees niet al te neurotisch. (€ 200,- vooruitbetalen kan best wel).

Goed gevoel

Waar let ik op als ik een leverancier uitzoek? Ten eerste trek ik de leverancier na op het Internet. Zo kon ik bij mijn leverancier zien dat ze op een Internationale handelsite als betrouwbaar werden aangeduid. Het was een keurmerk voor betrouwbaarheid en service. Dat was dus 1 plusje.
Volgende punt was de website. Is die professioneel en staan er contactgegevens? (en controleer ze!) In mijn geval was de website uitstekend en werd er tot in de puntjes uitgelegd hoe ze te werk gaan. Nog een plusje.
Misschien wel de beste test. Hoe verloopt het contact? Krijg je direct antwoord? Ook op dit punt werd uitstekend gescoord. Reacties waren duidelijk en snel En zijn ze bereidt deze eerste keer een kleine ‘sample’order aan te nemen. Wees wel heel duidelijk dat je een serieus bedrijf bent. Een betrouwbare leverancier snapt dat en zal zonder tegenspraak een paar voorbeelden sturen. Ook in mijn geval was dit vanaf het begin af aan geen probleem. Dit leek mij een uitstekende leverancier en besloot overal één stuk van te bestellen. Na 3 weken waren mijn wandkleden binnen :-), nog mooier dan verwacht. Alleen jammer dat Fedex een krat wijn moest breken bovenop mijn doos. Kortom leverancier geslaagd, Fedex gezakt!

Slecht gevoel

Het kan ook moeizamer gaan. Eén van de fabrikanten had wandkleden in haar assortiment. Ik had interesse en deed een prijsopgave. Direct een antwoord met alleen als antwoord dat de minimum ordergrootte 50 stuks is. Dat was voor mij al een minnetje. Ik had namelijk al duidelijk gemaakt dat ik geen particulier was en eerst samples verwachtte. 
Na 3 mails begreep hij dit. Vervolgens werd ik gebeld dat de wandkleden heel ver weg gemaakt zijn en al 15 jaar niet meer in het assortiment zitten. Een dubbele min! Hoe is het mogelijk dat je een product in je catalogus hebt die je allang niet meer verkoopt. Afblazen dus.
Toch ontving ik nog een mail dat ze de kleden hadden gevonden. Helaas waren ze wel zo speciaal dat ze alleen voor een hele speciale prijs verkocht konden worden (als ze dit soort dingen beweren moet je echt afhaken). Toch nieuwsgierig vroeg ik hoe ze er dan uitzagen en wat de prijs was. Nou die prijs was zeker speciaal, die was driemaal zo hoog als van concurrerende bedrijven. Dus opnieuw duidelijk afgeblazen. En tot mijn verbazing kreeg ik wéér een mailtje dat ze dezelfde prijs konden bieden. Ja, alleen dan waren ze wel ‘fake’. Geen idee wat fake inhoud, want de fake ontwerpen zagen er net zo mooi uit. Het leek me eerder een handelswijze om de prijs lekker op te drijven. Aan mijn bezoek aan India wist ik dat deze manier van handelen in de cultuur zit. Het betekend ook dat ze blijkbaar erg weinig ervaring hebben met buitenlandse bedrijven. En dat is altijd een slecht voorteken. Hoe mooi internationale handel ook is, je moet elkaar wel een beetje kunnen begrijpen. Als je daarom ook maar een klein beetje twijfelt; niet bestellen, zoek lekker verder! (Nadat ik heel duidelijk heb gemaakt geen interesse meer te hebben, ontving ik nog 3 emails met het verzoek te bestellen…)

Vertrouwen groeit

Loopt het lekker en heb je een goed gevoel bij de leverancier?. Als de kwaliteit naar wens is kan je dan gaan bestellen. Maar zelfs dan nog zou ik voorzichtig blijven. Als je een bestelling plaats van bijvoorbeeld € 3000,- dan zou ik eisen om hooguit € 1500 aan te betalen. De rest betaal je als je de goederen binnen hebt. Vooral uit India heb ik meegemaakt dat ik tientallen exemplaren te weinig kreeg. Natuurlijk gelden voor ieder land weer andere regels. Maar de basisregel is altijd hetzelfde; start voorzichtig en laat het vertrouwen langzaam groeien.

Inmiddels ben ik nog steeds op zoek naar nieuwe producten. Ik vind dat eerste contact altijd heerlijk, het geeft een beetje spanning; welke prijs zullen ze vragen? Zullen ze ingaan op mijn wensen? Kan ik ze vertrouwen? Als dan, na een poos onderhandelen, de goederen bezorgd worden, heb ik altijd weer een moment van geluk. Alles staat en valt immers met een goede leverancier.
Ik vraag me of hoe de lezers aan hen goederen komen. Importeren zij zelf of laten ze dat liever doen? Wat is jullie beweegreden daarvoor?

10 comments…

  • Dennis 2 november, 2009, 14:10

    Zelf heb ik al een aantal keer spullen uit China/HK laten komen. Het “spelletje” komt me dus bekend voor en de spanning ook.

    Tot nu toe is alles elke keer goed gegaan maar het laten groeien van een band/vertrouwen is wel belangrijk. Ik mail altijd eerst een paar keer en neem dan via de telefoon contact met ze op.

    Mensen die van plan zijn spullen zelf te halen zou graag als tips willen geven:
    – Eerst mailen en stel een paar moeilijke vragen.
    – Gegevens controleren (website, alibaba.com, google en evt andere leveranciers)
    – Bellen (zo check je of ze echt bestaan en hoe hun Engels/ervaring met buitenlandse klanten is.
    – Hou de klok in de gaten: als ze op vreemde tijdstippen de mail beantwoorden is dat voor mij altijd een minnetje.

    Reply
  • Ralph 2 november, 2009, 14:15

    @ Dennis, jouw laatste opmerking vind ik interessant:

    “Hou de klok in de gaten: als ze op vreemde tijdstippen de mail beantwoorden is dat voor mij altijd een minnetje.”

    Ik weet dat veel Indiërs gewoon dag en nacht doorwerken, zonder duidelijke 9 tot 5 structuur. Ik krijg dus regelmatig mailtjes op vreemde tijdstippen.

    Reply
  • Mitch 2 november, 2009, 14:57

    @ Ralph: Je eerste post online! cool!

    Verder heb ik een week of twee geleden onze eerste lading hardsteen binnen gekregen voor goedkoophardsteen.nl, alles dik in orde! (Behalve de transport dan maar dat kun je lezen in mijn post over importeren uit china)

    Kreeg het idee met deze lading dat de Chinezen tegenwoordig wel goed hun best doen om 1) hun imago wat te beteren. 2) hun toch ook wat last hebben van de crisis.

    Reply
  • Dennis 2 november, 2009, 22:31

    @Rakph Daar heb je een punt het is niet altijd slecht nieuws maar het gaat meer om het idee. Natuurlijk niks mis met hardwerkende mensen (zelf stuur ik ook weleens laat mailtjes of reacties). Het geeft mij meer een indruk met wat voor mensen ik te doen heb. Vandaar die opmerking.

    Reply
  • sule 3 november, 2009, 00:54

    Wat vind je dan van die sites als alibaba.com.. daar staan veel neppe spullen op volgens mij.

    Of regel je vanuit (bijv) alibaba.com het eerste contact en zie je dan wel of het iets is?

    Reply
  • Ralph 3 november, 2009, 09:41

    Inmiddels heb ik bij 5 verschillende leveranciers daadwerkelijk ingekocht. Twee daarvan waren tijdens een bezoek aan het land, één verliep via een Nederlandse tussenhandel en 2 andere gevonden door middel van Alibaba.

    Ik ben verreweg het meeste tevreden over de 2 leveranciers die ik gevonden heb bij Alibaba. Natuurlijk heb ik ontzettend veel slechte leveranciers/producten gezien. Maar het voordeel van Alibaba is wel dat de mensen hier heel goed weten wat wij hier in Europa willen. Ik bestel trouwens altijd eerst samples, dus als iets troep is ben ik snel weg.

    Reply
  • Philip 3 november, 2009, 19:37

    Zelf heb ik ook een aantal keer zaken gedaan via Alibaba en ik ben van plan om binnenkort een vaste leverancier te zoeken in China.

    Wat ik mij al een tijdje afvraag is, hoe kun je die bedrijven het beste benaderen? In China zijn ze vaak gericht op het opbouwen van een relatie en wij zijn vaak heel direct en snel. Beginnen jullie meteen met het vragen naar een prijs of sample of heb je het eerst over bijvoorbeeld je bedrijf?

    Hebben jullie nog tips voor prijs onderhandelingen? Doe je dat na ontvangst van een sample en wat is gebruikelijk qua kortingen?

    Reply
  • Ralph 3 november, 2009, 20:06

    Veel van de bedrijven die via Alibaba werken weten heel goed hoe wij in het Westen te werk gaan. Die site is er ook op ingericht voor vragen over levering, prijs en betaling. Dat kan je dus best direct vragen.

    Daarna kan je zo uitgebreid als je zelf wilt vertellen wie je bent en wat je zoekt.

    Ik schat eerst in hoe eerlijk ik de prijs vindt, voordat ik ga onderhandelen. Maar daarvoor moet je eerst een sample hebben. Pas dan kan je zeggen of iets echt ‘waar voor zijn geld’ is. Ook geldt; hoe meer je afneemt hoe sterker je onderhandelingspositie is. In het begin betaal ik wel altijd de prijs die ze vragen, ik probeer zelf ook eerst een band op te bouwen, als ik dan wat meer ga bestellen ga ik praten over een korting.

    Soms vraagt een bedrijf direct gewoon teveel. Daarom altijd rondkijken en veel offertes/prijzen opvragen. Zo kom je er snel achter wat een gangbare prijs is voor je product. (nog mooier is om naar het land toe te gaan, maarja dat zit er vaak gewoon niet in!).

    Succes met je handel Philip. Wat wil je gaan importeren?

    Reply
  • Philip 4 november, 2009, 21:32

    @ Ralph, bedankt voor jouw kijk hierop, dat lijkt mij inderdaad een goede strategie.

    De producten die ik wil gaan importeren zijn universele opladers en reisstekkers, iets heel anders dus;)

    Reply
  • Ulco 5 november, 2009, 13:44

    Die gastblogs bevallen me uitstekend. Leuk om ervaringen van anderen te lezen, lekker geschreven ook.

    Wat mij betreft dus meer van dit 🙂

    Reply
Cancel reply

Leave a Comment