Over Webwinkelblog

Een blog over webwinkel conversie en marketing geschreven door Mitchel van Duuren van Orangeboys BV.

2 Maanden Magento

Inmiddels draaien we nu zo’n 2 maanden in Magento met onze online sportvoeding winkel – eiwitpoeder.nl en kan ik voorzichtig vertellen wat ik ervan vind.

Bezoekersaantallen

Deze zijn flink in elkaar gezakt. Gemiddeld scoren we zo’n 33% minder traffic als voorheen. Ergens is dit niet helemaal eerlijk natuurlijk, Juli en Augustus zijn vakantiemaanden dus het is wel logisch dat het aantal bezoekers daalt. Het aantal geindexeerde pagina’s is zelfs iets toegenomen. Wel heb ik het idee dat we op een aantal long-term keywords en productpagina’s iets minder scoren, maar dit kan ook liggen aan het feit dat op hetzelfde IP adres ook body-health draait, de site die we recentelijk overgenomen hebben. Google kiest een van de twee sites, en helaas niet allebei.

Alles uit hetzelfde voorraadsysteem

Wat goed bevalt is dat het met Magento mogelijk is om meerdere shops op 1 voorraad te draaien. Tja, wat kan ik hier nog meer over zeggen. Dit werkt gewoon uitstekend. Ik zou alleen graag zien dat beide shops op een verschillend IP adres draaien. Als iemand weet of dit mogelijk is dan hoor ik het graag. Wat trouwens erg cool is is dat je beide sites een andere title, product beschrijving en zelfs prijs kan geven.

Bestellingen

Met minder bezoekers scoren we minder bestellingen en minder omzet, jammer maar ik geef de schuld een beetje aan de vakantie en zeker ook mijzelf natuurlijk. Zoals je wellicht gelezen hebt ben ik bijna 5 weken op vakantie geweest. In deze periode heb ik geen nieuwe producten besteld dus een hoop producten raakten uitverkocht. Ook konden er geen inhoudelijke mailtjes worden beantwoord, en dit stond duidelijk aangegeven op de website.

Verder werden de bestellingen die geplaatst zijn wel netjes verwerkt door ewarehousing, daar verder geen opmerkingen over. Tot zover gaat het na wat opstartproblemen redelijk met ewarehousing en eiwitpoeder.nl (is er nog interesse om hier in een volgend blogbericht wat op in te gaan, wat in mijn ogen de valkuilen van efulfilment zijn?)

Magento en extensions

Ik heb vrij veel extensions gekocht voor Magento. Hieronder zal ik de belangrijkste aangeven en mijn reactie hierop.

  • Buckaroo extension via Vivendo – Eerst complimenten over de support, die is echt super wat mij betreft. Helaas werkt die extensie niet helemaal vlekkeloos. Vooral de vooruitbetalingen werken niet. Normaal gesproken veranderd de extension de status van de order als deze betaald is op “Bezig met verwerken”. (Voor mij erg belangrijk want dan weet ewarehousing dat ze in kunnen gaan pakken) Bij iDEAL werkt dit prima. Echter bij vooruitbetaling blijft de status altijd staan op “Wachtende”. Ook al wordt er bv. de volgende dag betaald, er wordt geen statusupdate doorgepushed. Iemand een idee hoe dit verholpen kan worden?
  • Parcelware extension via Vivendo – Er is een nieuwe versie uitgekomen, maar deze heb ik nog niet geinstalleerd. Bij de oude versie kreeg ik soms 3 keer hetzelfde pakket voorgemeld. Hoop dat dit nu verholpen is.
  • Loyalty program by Aitoc – Werkt (nog) niet. Heb in mijn oude shop een automatische kortingsbon zitten. Voor elke 100 euro besteed krijgt de klant 1% extra kassakorting. Met behulp van het loyalty program moet dit te doen zijn. Krijg het echter niet voor elkaar. Support kwam ook niet verder.
  • Custom order number pro – Erg handig voor ons. Onze facturen gingen al tot ergens 7896, als je dan weer een eerste bestelling krijgt, wordt je order en factuurnummer 00000000001. Dmv deze extensie kun je aangeven vanaf welke getal je order / factuurnummer / pakbonnummer moet beginnen.
  • Reviews booster – Geïnstalleerd maar nog niet volledig in gebruik, je kunt wel gemakkelijk je reviews op de productpagina krijgen met deze extension.
  • Abandoned Carts Alerts Pro – Nog niet getest, maar leek me wel een handige extension dus toch maar gekocht. Deze extension stuurt een emailtje weg naar mensen die hun bestelling niet volledig afmaken. Ik ben hier zelf voorzichtig mee, al helemaal met het sturen van coupon code’s aangezien mensen dit doorkrijgen, en je meer onvolledige shopping carts krijgt als nodig is.

Conclusie

Ik mis eigenlijk nog steeds mijn osCommerce nog wel. Ik kon alles in dit systeem en alles was voor mij netjes aan te passen en in te bouwen. Hierboven heb ik het nog niet eens gehad over het checkoutproces wat ik bij Magento toch echt wel matig vind. Maar liefst 6 stappen moet je doorlopen, terwijl ik er voorheen maar 3 had. Resultaat; een duidelijk zichtbaar mindere conversie. Maar ik weet zeker dat ik met wat coderen dit ook wel op de rit krijg. Verder zie ik duidelijk de potentie van Magento, en ik kan ook niet anders toegeven dat ik ook wel wat liefde heb gekregen voor het systeem. Over een paar maanden zal ik een blogpost schrijven over “een half jaar werken met Magento”. Ik hoop dat ik al mijn problemen dan weggepoetst heb en meer ervaring heb opgedaan met Magento. Ik moet ook niet vergeten dat ik mezelf pas osCommerce expert noemde na 3 jaar ervaring. ;-P

37 comments…

  • Sule 26 augustus, 2009, 00:12

    Erg interessant berichtje!

    P.s. Wist je dat je bij het affiliate programma van cleafs.nl bent opgenomen bij de sites voor tips op internetverkoop gebied?

    Reply
  • Mitch 26 augustus, 2009, 08:05

    @ Sule: Thanks, ik weet dat mijn berichten de laatste tijd vaak over mijn eigen bizz gaan, maar zolang ik geen klachten hoor lijkt me dit niet zo’n probleem.

    Dat ik ben opgenomen bij cleafs wist ik niet, erg cool! Al kan ik het linkje nog nergens vinden, wellicht moet je ingelogd zijn?

    Reply
  • Axel 26 augustus, 2009, 08:08

    Leuk om weer wat op je blog te zien verschijnen, en een interessant bericht gezien ik juist een webwinkel aan het opzetten ben met Magento.

    Reply
  • just Guido 26 augustus, 2009, 08:30

    Graag meer over efulfillment. 🙂

    Ik neig er zelf steeds meer naar om het bij affiliate marketing te houden en niet zelf producten te gaan verkopen omdat je dan toch altijd een oogje in het zeil moet houden qua voorraad en klantenservice.

    Reply
  • Stefan 26 augustus, 2009, 09:12

    Mitch, leuk om je ervaringen met Magento hier neer te pennen. Maar wel vreemd dat je 33% minder traffic hebt. Ik denk niet dat je de schuld helemaal op de vakantie kan steken, wel voor een gedeelte natuurlijk.
    Bodybuilders (je doelgroep neem ik aan) trainen meestal heel het jaar door vrij fanatiek 🙂

    Misschien moet je de reden ook ergens anders zoeken? Zijn je rankings dezelfde gebleven na de overstap van OS commerce naar Magento?
    Wat met de snelheid van Magento? Dit wordt toch gezien als één van de zwakke punten van Magento.

    Reply
  • tdj 26 augustus, 2009, 09:31

    Meerdere ip adressen moet niet zo’n probleem zijn. Je kan bij je hosting-provider waarschijnlijk vrij eenvoudig nog een ip aanvragen deze richt gewoon naar dezelfde netwerkkaart van je server. Je kan dan apache ip-based laten hosten(ipv name based, dus apache kiest de site op basis van ip). Alles draait dan nog mooi op dezelfde server/db/codebase.
    Weet niet precies hoe magento werkt met meerdere sites maar volgens mij werkt dat weer gewoon op basis van hostname, dat werkt dan nog steeds goed.

    Reply
  • Mitch 28 augustus, 2009, 08:53

    @ tdj: Klinkt prima, ben zelf erg onhandig met dit soort dingen. Webshops bouwen gaat perfect, maar voor servervragen moet je toch echt nooit bij mij zijn. Zal het eens voorleggen aan oxilion (waar ik trouwens wel tevreden over ben, nooit gezeur)

    @ Stefan: Je zal denken dat bodybuilders mijn doelgroep zijn, maar dat is niet helemaal zo. Ik heb liever beginnende fitnessers of vrouwen in de shop die willen afvallen. Voor body-health zijn er wel plannen om die bodybuild gericht te maken.

    Rankings op main keywords redelijk hetzelfde, productpagina’s zijn wat gezakt, of zijn overgenomen door body-health (die trouwens wel in de lift zit qua bezoekers)

    Snelheid magento is te doen… Alleen de backend vind ik wel echt traag

    Reply
  • Niels 28 augustus, 2009, 19:17

    Mitch, kijk eens naar de one-step-checkout-module ( http://www.magentocommerce.com/module/1856/one-step-checkout ).

    Reply
  • Mitch 28 augustus, 2009, 19:35

    Lovely Niels, dit is waar ik mijn blog voor blijf onderhouden. Ik had deze extension nog niet gezien, en hij ziet er geniaal uit! Ga hem denk ik zeker kopen.

    Gebruik nu deze: http://www.aitoc.com/en/magentomods_configurable_checkout.html

    Hier kun je velden die je niet gebruikt, telefoon, provincie etc verwijderen. Tevens kun je wijze van verzenden uitzetten (als je maar 1 soort gebruikt)
    Resulteert in een gemakkelijk bestelproces.

    Maar nogmaals, thanks

    Reply
  • Niels van der Voort 1 september, 2009, 07:11

    Leerzaam om weer wat over Magento te lezen, ook de reacties worden steeds nuttiger.
    Ik raad je aan om voor dit blog een nieuwsbrief systeempje te installeren zodat iedereen een berichtje krijgt als een een nieuw artikel plaatst.
    Het is heel eenvoudig en werkt perfect op http://www.nielsvandervoort.nl gebruik ik http://www.satollo.net/plugins/newsletter.

    Meer over E-Fullfilment is zeker welkom, maar dan vooral vanaf hoeveel winst/omzet het interessant is. En over de verpakkings wijze. Bij veel shops kan je het niet simpelweg in een doos gooien omdat er dan beschadigingen ontstaan, hoe gaat ewarehousing hier mee om en wat zijn de extra kosten.

    Maar bovenal meer meer meer over Magento en de plugins!

    Reply
  • Mitch 1 september, 2009, 08:23

    @ Niels, Tja e-mail adressen verzamelen, het is natuurlijk super nuttig. Maar het laatste wat ik wil is eigenlijk spammen. Als mensen op de hoogte willen blijven van de laatste berichten abonneren ze zich wel op de rss feed denk ik, en anders knallen ze mijn pagina in de favorieten. ;-P

    Inmiddels heb ik in een niche een adressenbestand van 3000 peoples. Eerst eens kijken wat ik daarmee kan gaan doen. Vooralsnog blijft dit blog gewoon iets wat ik nog steeds leuk vind om bij te houden, en zit hier absoluut geen winstoogmerk aan vast. Miss in de toekomst wat magento diensten aanbieden.

    Verder las ik dat het met je webshop erg goed ging! Volhouden zo! Jij hebt je beste maand gehad las ik, helaas was ik in de vakantie een beetje ingezakt. Maar het laatste kwartaal wordt het weer vol gas.

    Reply
  • epscholten 6 september, 2009, 13:06

    Zou (naast alle andere factoren) het nieuwe design het probleem kunnen zijn!?! Persoonlijk is het naar mijn smaak veel beter dan het oude, maar Zappos (zeta) en Overstock zijn beide afgestapt van dit type design..misschien omdat de conversie bij beide ook terugliep?

    Reply
  • Mitch 6 september, 2009, 13:45

    Yep, komt ook door het nieuwe design. Toch te moeilijk voor mensen die nog niet precies weten wat ze willen. Ben dus weer bezig met een nieuwe shop! Testen blijft het verhaal.

    Reply
  • epscholten 6 september, 2009, 15:57

    Ligt het echt aan het design? Overstock(.com) heeft dit type design heel lang gehanteerd en dat liep best goed?

    Bovendien heb je voor de mensen die niet weten wat ze willen / nodig hebben een ‘zoek op doelstelling’ en ‘zoek op categorie’ wat mij uiterst handig lijkt? Het viel me echter niet direct op dus misschien zou je de tekst oranje moeten maken (header only) voor de ‘zoek op doelstelling’ ?

    Ben benieuwd wat dat zou doen voor de resultaten?

    Je ‘niet op voorraad’ is wel een probleem idd, want na wat klikken zag ik heel veel ‘niet op voorraad’ staan. Ga je toch twijfelen of het wel goed gaat met zo’n winkel (betalingsproblemen bij leverancier is dan de denkwijze van mensen)..leveren ze dan nog wel goed?

    Reply
  • Sander 9 september, 2009, 14:57

    Zo te zien heb jij dezelfde problemen met de Buckaroo module van Vivendo als ik. Was tot voor kort zeer tevreden over hun support en communicatie maar na het vertrek van mijn contactpersoon daar is het niet beter geworden.

    Ik ga denk ik toch maar overstappen naar ogone alhoewel dat wel zonde is van mijn geld.

    Reply
  • Mitch 9 september, 2009, 15:19

    @ Sander: Was jouw contactpersoon ook Dirk Jan? Eigenlijk geen idee of die weg is. Laatste keer dat ik contact heb gehad was een week of 4 geleden. Zou wel balen zijn.

    Ik zit nog steeds met het probleem, maar check het nu handmatig. In principe is dit ook niet zo’n probleem, nog niet eens 10 min per dag. Maar toch…… het zou moeten werken

    Reply
  • Sander 9 september, 2009, 15:40

    @ Mitch

    Ja, hij was zo ineens weg. Ik kreeg van een collega van hem nog een vaag excuus te horen, maar volgens mij was hij het gewoon zat om voor die club te werken. Ik vond wel dat hij de enige was die het verhaal snapte en ik merkte ook dat hij baalde van de situatie. heb nu het gevoel dat ik weer terug bij af ben.

    Reply
  • Mitch 10 september, 2009, 07:10

    Balen dat hij weg is…. ach terug bij af vind ik een groot woord. Ben zelf eigenlijk best heel tevreden met de extensie. Wat zou jouw reden zijn om naar Ogone te gaan?

    Heb je zoveel bestellingen / vooruitbetalingen dat het de spuigaten uitloopt?

    Reply
  • Lammert 10 september, 2009, 14:27

    Supertof dat je je blog zo bijhoud Mitch!,

    Als het goed is word onze site over 2 weken opgeleverd door Vivendo.
    Zitten n.l. nogal wat specifieke eisen voor ons aan.
    En het werkt toch makkelijker als je eerst een basis hebt he?

    Groenten Lammert

    Reply
  • sander 10 september, 2009, 16:06

    @ Mitch

    Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt. Ogone draait al in mijn andere webshop en dat bevalt. Als alternatief kies ik wellicht voor docdata of multisafepay. Het hoeft niet goedkoop te zijn maar het moet wel werken vind ik. En ik wil graag serieus genomen worden door mijn payment servicep provider.

    Reply
  • Dirk 24 september, 2009, 15:09

    @Mitch

    draait jouw eiwitpoeder.nl bij TransIP? begreep van hun dat Magento niet mogelijk is daar….

    gr,
    Dirk

    Reply
  • Mitch 24 september, 2009, 15:19

    Nope draait bij oxilion (het vroegere JR-online) maar ik ben er niet tevreden over..

    Tegenwoordig moet alles geld kosten, je betaald elke maand netjes je kosten, en als je dan een keer iets hebt. (teveel mysql connections was het vorige keer) dan moet er meteen weer een uur naar gekeken worden a 75 eur.

    Binnenkort ergens anders heen als de nieuwe site af is, maar dat laat ik natuurlijk op het blog weten. ;-P

    Reply
  • Jan Peter 12 oktober, 2009, 12:21

    Beste,

    Als het goed is moet je meerdere shops kunnen openen met hettzelfde voorraadsysteem op een verschillend ip.

    Wat ik denk wat je hiervoor moet doen is een domein of subdomein koppelen aan je mysql server zodat het geen localhost word maar sql.domein.com.

    Op deze manier kun je connecties maken vanaf een ander ip.

    Reply
  • Peter 13 oktober, 2009, 17:48

    He Mitch,

    Je site shop ziet er goed uit. De laadtijd is ook goed. He je er meerdere shops in hangen of is dit je enige in deze installatie?

    De extension Custom Order Number Pro wilde ik ook aanschaffen, echter ben ik naar iets op zoek dat de facturen en creditfacturen opeenvolgend maakt en niet twee aparte factuurlijnen. Gebruik jij een aparte factuurlijn voor creditfacturen?

    Reply
  • Bram 15 oktober, 2009, 09:50

    Hallo Mitch,

    Om nog even terug te komen op het checkout proces binnen Magento, er is sinds kort een nieuwe plugin van silverthemes, http://www.silverthemes.com/onestepcheckout/

    Ik zit er aan te denken om deze aan te schaffen, ondanks de hoge prijs. Wellicht is er al iemand met ervaringen?

    Prima blog trouwens, ga zo door!

    gr,
    Bram

    Reply
    • Mitch 15 oktober, 2009, 12:37

      Ik had deze plugin ook gezien, en wil hem ook hebben. Wellicht een idee om hem samen aan te schaffen?
      Het is wel “url gebonden” maar je krijgt de extension in een zip toegestuurd. Kan me niet voorstellen dat je hem dan niet kunt gebruiken op 2 urls.

      Ook is hij in prijs verlaagd!? Op magento connect staat die voor 650 dollar
      Op deze pagina http://www.silverthemes.com/premium-magento-addons/magento-one-step-checkout.html voor 450 dollar.

      Wil deze gebruiken voor xenon.nl, heb niet echt het idee dat mensen een account aan willen maken om xenon verlichting te kopen. Dit zijn meestal eenmalige aankopen die zo snel mogelijk afgerekend moeten worden.
      Ik mail je nog wel even.

      Reply
  • Eric 18 oktober, 2009, 13:45

    Bedankt voor je antwoord op mijn vorige vraag over efulfilment partner.
    We zijn van plan een website te beginnen.
    Ik heb deze week met iemand gesproken over het zelf importeren van bijvoorbeeld supplementen.
    Die begon toen over zaken als produktaansprakelijkheid voor de importeur, en bijvoorbeeld regels voor etikettering (nederlandse ingredientenlijst).
    Ik heb begrepen dat jij ook importeert, hoe ga je met deze zaken om.
    Zijn er nog andere onderwerpen waaraan we moeten denken.
    Vriendelijke groet,

    Eric

    Reply
  • Mitch 18 oktober, 2009, 22:23

    @ Eric: Heb ik je info gegeven over efulfilment? Zal in een andere post zijn geweest denk ik. ;-P

    Info met betrekking tot supplementen en dergelijke zal je toch ergens anders in moeten winnen. Ik ga natuurlijk geen collega’s op weg helpen in een toch al verzadigde markt 😉 Beetje mijn eigen glazen ingooien.. Wees creatief, er zijn ontzettend veel open liggende markten waar je in kunt opereren. But it’s all up to you. Succes!

    Reply
  • Jan Peter 28 november, 2009, 18:10

    @Mitch @bram

    Die checkout heb ik ook, onestepcheckout werkt bij mij prima. check me site maar eens.

    Het werkt met licentie codes.

    Reply
  • Judopak 30 november, 2009, 18:31

    Ik ben er ook naar aan het kijken om 1 pagina uit te checken.

    Ik vind namelijk 250 dollar veel geld…

    Nu heb ik deze pagina gevonden, http://inchoo.net/ecommerce/magento/magentos-onepage-checkout-in-a-nutshell/ en dit lijkt een redelijke uitleg om het zelf te maken.

    Iemand daar toevallig al is mee gespeeld?

    Reply
  • Mitch 30 november, 2009, 18:54

    @ Judopak: Hij is 190 dollar. Ik heb zelf een multi domain license, en kan hem dus op meerdere domeinen gebruiken. Hij is in ieder geval wel echt top.

    Reply
  • MiC 21 augustus, 2011, 18:34

    Hey Mitch, hoe draait je site nu eigenlijk na een paar jaar?

    Reply
    • Mitch 21 augustus, 2011, 19:30

      Lees mijn e-book, dan weet je alles.

      Reply
  • Marco Siemelink 15 september, 2011, 08:25

    Gebruik zelf actief de Review Booster, zeer waardevolle extensie. Loop alleen tegen probleem aan dat terugkerende klanten iedere keer opnieuw een reviewverzoek krijgen. Heeft iemand hier al iets slims op bedacht? Dat een klant die terugkeert en hetzelfde product koopt niet weer een review krijgt opgestuurd? Alleen indien er een ander product wordt aangeschaft?

    Reply
  • Koffievergelijk.nl 15 september, 2011, 08:27

    Gebruik actief op http://www.koffievergelijk.nl/ de Review Booster, zeer waardevolle extensie.

    Loop alleen tegen probleem aan dat terugkerende klanten iedere keer opnieuw een reviewverzoek krijgen.

    Heeft iemand hier al iets slims op bedacht? Dat een klant die terugkeert en hetzelfde product koopt niet weer een review krijgt opgestuurd? Alleen indien er een ander product wordt aangeschaft?

    Reply
  • manfred 8 april, 2013, 06:39

    Beste mensen, weet iemand hoe ik die irritante getallen die achter de categorieen verschijnen in magento kan weghalen? Alvast bedankt

    Reply

Leave a Comment