Over Webwinkelblog

Een blog over webwinkel conversie en marketing geschreven door Mitchel van Duuren van Orangeboys BV.

Je hebt maar 5 seconden

Door het nieuwe design, gelijk ook maar een impuls om naast het berichtje van gisteren iets waardevols te schrijven voor mijn lezers.

De eerste 5 seconden, wat gaat er door de hersenpan van jouw bezoeker en mogelijke klant heen als ze op jouw webwinkel terecht komen? Laten we het analyseren.

1e seconde – eerste indruk: Hoe snel laadt de website/shop? Wat wordt er als eerste geladen? Je logo? Je navigatie? Advertenties? Ook al is de pagina nog niet helemaal geladen, jouw bezoeker heeft al een oordeel klaar over jouw site. En dan met name het design. Iedereen, website bouwer of niet kan een slecht in elkaar gezette pagina herkennen, en helaas schept een slecht in elkaar gezette site geen vertrouwen. Als de webshop slecht is, hoe zouden de producten dan wel niet zijn? En weg is je bezoeker.

2e seconde – onderscheid: De grote vraag, wie ben je en wat doe je? Op dit moment wil de bezoeker weten wat je voor hem kunt betekenen en wat jouw onderscheid van je collega webshop. Je moet iets unieks hebben en niet alleen laten zien wat je verkoopt. Staat er in jouw website header (de header is meestal op elke pagina te zien) iets waardoor de klant bij jouw zou moeten kopen?

3e seconde – relevantie: Simpel, je bezoeker komt naar jouw toe en jij moet waarmaken wat je ‘beloofd’ hebt. Of ze nou van google komen of via een link. Ze verwachtten iets. Als iemand zoekt naar “blauw katoenen t-shirt”, kun jij dan waarmaken dmv tekst of een plaatje dat dit ook echt de pagina is waar ze naar op zoek zijn?

4e seconde – Sla ze aan de haak: De bezoeker begint het te begrijpen. Hoe kun je ze nu aan de haak slaan? Voor ieder persoon is dit weer anders. Sommige van de bezoekers zoeken naar een goede deal, zoiets als gratis verzending of alleen vandaag 10% korting. Andere mensen zoeken voor oplossingen, snel, gemakkelijk en zonder veel moeite. Hoe dan ook, ze moeten het gevoel krijgen dat jij dit kan bieden en dat je ze begrijpt.

5e seconde – Actie: Oke, je hebt je bezoeker al 4 seconde bezig gehouden. Hele prestatie, hij/zij had ook al op de back-button kunnen klikken. Nu komt de vraag van de bezoeker, wat moet ik doen? Zorg er dus voor dat er altijd een sterke call to action is. (in winkelmandje button of iets dergelijks)

Het goede nieuws is als ze deze stap volgen, je hebt ze in je winkelmandje. Het minder fijne nieuws is, deze cyclus herhaald zich weer van voren af aan. ;-P

Misschien ook leuk.. Waar kijken je bezoekers naar als ze op je pagina komen? Upload een screenshot van jouw webwinkel op de pagina http://www.feng-gui.com en krijg gratis een heatmap van jouw webwinkel. Zo weet je in ieder geval waar je bezoekers naar kijken in de eerste 5 seconden! Succes!

2 comments…

  • Niels 16 april, 2009, 21:03

    Leuk artikel, jou desing van het blog is met een hele groote stap vooruit gegaan igg.

    Ziet er een stuk beter uit!

    Reply
  • just Guido 18 april, 2009, 09:15

    Hee, grats met het nieuwe design. Lekker strak. =)

    Reply

Leave a Comment