Over Webwinkelblog

Een blog over webwinkel conversie en marketing geschreven door Mitchel van Duuren van Orangeboys BV.

Meer omzet met weinig inspanning

Iedereen wil meer orders, meer omzet, toch?

En het liefste nog met zo min mogelijk inspanning. Je wilt geen nieuwe website opstarten, of een nieuwe blog bijhouden, een nieuw product ontwikkelen of inkopen, meer adverteren. Nee, je wilt gewoon simpelweg meer omzet met weinig inzet. Een beetje de min/max methode die ik veelvuldig heb toegepast tijdens mijn studie. Minimale inzet, maximale opbrengst. Maar kan dat? Ja dat kan.

Dit is wat je moet doen

Doe een marketing controle op al je webshops en sites.

  • Bekijk al je websites die bezoekers kunnen bekijken, en dan bedoelen we elke pagina van elke site.
  • Bekijk al de e-mails die je stuurt, zoals de e-mail die klanten krijgen als ze lid worden van je site, of een order plaatsen. Schrijf elk punt op waar je contact maakt met de klant.

Als je al je marketing punten hebt uitgeschreven, ga je op zoek naar “lekkende omzet”. Ik weet zeker dat je niet alle kansen benut binnen je huidige webwinkel en/of sites.

Ga het volgende na..

  • Staat er op de bedank pagina (de pagina die je te zien krijgt als een klant iets besteld heeft) een aanbieding van één van jouw producten voor de klant?
  • Als je e-mails verstuurd, doe je een aanbieding van één van jouw producten?

Bedankpagina’s en e-mails zijn de beste plaatsen om aanbiedingen te doen welke zo dus extra omzet genereren. De reden hiervoor is omdat je op dat moment communiceert met iemand die zojuist actie heeft genomen en dus geen passieve bekijker van je shop is. Deze klanten hebben al eens besteld en kunnen gemakkelijk nog een keer actie ondernemen, zelfs als ze net besteld hebben!

Je kunt je iets indenken zoals: Bent u deze accessoire niet vergeten? Bestel het erbij met 5% korting en ontvang het samen met het zojuist bestelde product.

Neem dus even de tijd om alle punten op te zoeken waar je “omzet lekt” en vul deze lekkage op met productaanbiedingen. Des te meer plekken je opvult, des te meer kans je hebt dat je klanten iets bij je kopen. Je moet klanten je producten voorschotelen, en beter niet wachten tot de klant jouw maar weer opzoekt.

3 comments…

  • Robert Vonderbank 6 maart, 2009, 00:34

    Beste Mitchel, ik lees nu al een tijdje al je blogs en het lijkt me zeer leuk en leerzaam als je eens over jou start van je bedrijf vertel.

    Reply
  • Mitch 6 maart, 2009, 07:55

    @Robert: Ik heb niet echt een start-up verhaal. Het was simpelweg gewoon naar de KVK toe gaan met mijn idee om voedingsupplementen te verkopen via internet. Inschrijven, webwinkel maken en kijken hoe het loopt. Op dat idee kwam ik trouwens omdat bestellen vanuit de USA veel goedkoper was als in Nederland. Ik dacht: “Daar moet dat een leuke marge tussen zitten”. Drie jaar geleden was dat ook zo, nu met de komst van de vele webwinkels in deze branche worden de prijzen een beetje kapot gemaakt.

    Ben om deze reden mijn kansen gaan spreiden en ben nu actief in verschillende branches op internet. Dat bevalt erg goed.
    Over een start-up wordt in mijn ogen te moeilijk gedaan. Ik ben dan ook meer een DOENER als een DENKER. Ik denk nooit dingen helemaal uit, maar begin er gewoon aan en zie wel waar het schip strand. Dit heeft als nadeel dat er soms problemen op je weg komen die je wellicht van tevoren had kunnen tackelen, en die je ad hoc moet oplossen. Maar het grote voordeel is dat het me gebracht heeft waar ik nu ben, en daar ben ik inmiddels meer dan tevreden mee.

    Ik werk nu nog redelijk hard voor mijn inkomsten, maar het doel is om dat niet te doen. En dat doel komt steeds iets dichter bij.

    Reply
  • Pelle 19 maart, 2010, 10:55

    Goed artikel Mitch!

    Ik zit nu al een tijd in de webwinkel branche en zie dat het gros van de webwinkels enorm veel kansen laten liggen.

    Juist door dit soort relatief makkelijke ingrepen kan je de omzet een flinke impuls geven.

    Reply

Leave a Comment