Over Webwinkelblog

Een blog over webwinkel conversie en marketing geschreven door Mitchel van Duuren van Orangeboys BV.

Van idee tot succesvolle webwinkel in 8 stappen

Dit is een gastblog van Bram van der Linden. Hij heeft geen ervaring met het bouwen van webshops, en heeft dit dus uitbesteed. Lees hier zijn verhaal over hoe hij dit ervaren heeft. (edit op 20 Januari): Bram heeft nog wat meer persoonlijke ervaringen toegevoegd aan het artikel, aangezien in de reacties duidelijk naar voren kwam dat dit op prijs gesteld werd. 😉

Zonder enige ervaring met het beginnen van een webwinkel ben ik in de materie gedoken en ben een webwinkel in Philips lichtbronnen en toebehoren begonnen. Zie hieronder mijn ervaringen, successen en struikelpunten.

De lezers die zelf een webwinkel zijn begonnen zullen het vast herkennen: Alles is duidelijk, je weet precies hoe je webwinkel eruit komt te zien en hoe je je producten gaat verkopen. Alleen de webwinkel zelf bouwen is geen optie, dan dus op zoek naar de beste partij om dit voor je te doen. Ik heb dit proces zelf in de afgelopen zes maanden doorlopen. In dit stappenplan probeer ik de belangrijkste punten uit te lichten.

Stap 1 – Het idee
Je hebt een idee in je hoofd, vaak ontstaan uit een onvervulde behoefte op internet. Schrijf je idee duidelijk op, wacht een week, twee weken en bekijk dan of je het idee nog steeds net zo goed vindt en of de markt nog steeds net zo groot is. En niet onbelangrijk: Laat je niet teveel lijden door al die mensen die schreeuwen dat er geen geld te verdienen is met jouw idee. Jij bent de ondernemer, en zij (niet voor niets) niet;-).

Stap 2 – Business plan
Een klassieker, maar start je onderneming niet zonder gedegen business plan. Op internet zijn legio voorbeeldplannen te vinden. Formuleer niet alleen kwalitatieve doelstellingen, maar probeer ze ook kwantitatief te onderbouwen. Hoeveel investering is er nodig? Wie gaat daarvoor zorgen? Hoelang duurt het voordat je winstgevend bent?, Etc.

Stap 3 – Functioneel ontwerp
Het wordt tijd al je ideeën op papier te zetten, ik heb gemerkt dat elke Euro die je besteedt aan het functioneel ontwerp, twee keer terug verdient in de uitbesteding van de bouw van je webwinkel. Zorg dat je zo gedetailleerd mogelijk opsomt wat je wil, hoe dat eruit moet zien en hoe het moet werken. Als je je webwinkel vervolgens door een externe partij laat bouwen, kun je terugvallen op het functioneel ontwerp en voorkom je (duur) meerwerk. Het functioneel ontwerp heb ik zelf geschreven en ik kan je aanraden hier zelf ook de basis aan te leggen, laat het daarna doorlezen, corrigeren en aanpassen waar nodig door een professional. Ik vond dit zelf erg tegenvallen, je merkt toch dat er altijd zaken zijn die op meerdere manieren geïnterpreteerd kunnen worden.

Stap 4 – Kiezen van een platform (of maatwerk)
Verdiep je in de verschillende e-commerce platformen die verkrijgbaar zijn. Let hierbij goed op de wensen/eisen die je in het functioneel ontwerp gesteld hebt. Mijn ervaring is dat Magento op dit moment het meest interessante e-commerce platform is, wij hebben hier dan ook voor gekozen. Het heeft wel even geduurd voordat ik erachter was dat Magento toch wel het ideale platform voor Lampdirect was. We hebben internationale ambities, Magento is goed schaalbaar en tevens is het systeem ook al vertaald in zo ongeveer alle Europese talen.

Stap 5 – Technisch ontwikkelaar kiezen
Vraag verschillende offertes aan bij gespecialiseerde ontwikkelaars. Zoek naar referenties op internet, bel deze na om de ervaringen te horen. Vergeet ook niet de opgeleverde projecten te bekijken. Uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat je een prettig gevoel hebt met de partij waar je mee in zee gaat, tenslotte ga je een langdurige samenwerking aan. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Realvine, dat bleek een prima keuze. Ik ben gesprekken aangegaan met (de toen) 4 Magento partners in Nederland. Er kwamen grote verschillen aan de orde, niet alleen in prijs maar ook in uitvoering. Zo was er één partij die geen maatwerk design aan kon bieden en zaten er zeer grote (soms onverklaarbare) prijsverschillen in de offertes. De referentiecheck was nog het allerleukste…de grootste, bekendste partij op e-commerce gebied in Nederland scoorde hier een dikke, dikke onvoldoende (terwijl de klanten vol trots op de website worden gepresenteerd!!).

Stap 6 – Design pitchen
De keuze van het design is het meest subjectieve onderdeel binnen het e-commerce traject. Niet voor niets dat je het beste een pitch kunt doen met verschillende designbureaus en daar de beste uit kunt kiezen. Laat de designs ook beoordelen door personen uit je doelgroep. Een leuke stap om te zien hoe subjectief dit is…de designs werden binnen onze doelgroep ongeveer gelijkwaardig beoordeeld, uiteindelijk hebben we voor het rustigste design gekozen.

Stap 7 – Bouw van de webwinkel
Hèhè, eindelijk wordt er begonnen met de bouw van je webwinkel… Zorg dat je goed vasthoudt aan je functioneel ontwerp en de deadlines die gesteld zijn, zo ben je er zeker van dat je website op tijd wordt opgeleverd. Ik ben erg betrokken gebleven bij het project, dit heb ik al prettig ervaren. Uiteindelijk is de website nog wel wat anders opgeleverd als in het functioneel ontwerp staat beschreven, dat zul je altijd houden, maar als je het goed doet, bevorderd dat het eindresultaat;-).

Stap 8 – Oplevering en livegang
Ga pas live op het moment dat je er 100% zeker van bent dat alle cruciale functionaliteiten werken en dat de website toonbaar is voor de klant. Kleine details kun je later gemakkelijk aanpassen, maar test goed voor je live gaat. Uiteindelijk bijna twee weken vertraging opgelopen met de oplevering… Ach, vergelijk het maar met de bouw van een huis, die komen ook nooit op tijd af! Ook Lampdirect is nog lang niet af, we zijn op 90%, maar de website overstijgt nu al onze verwachtingen! In de eerste paar dagen ontvingen we al orders, allemaal vlekkeloos verlopen!

Voor meer informatie reageer hieronder. Kijk op Lampdirect.nl voor het resultaat en de goedkoopste Philips lichtbronnen met snelle en correcte levering. 😉

21 comments…

  • Niels 19 januari, 2010, 08:39

    Hoi Bram,

    Strakke site, goede verdeling in producten en categorieen.
    Op toepassingsgebied is het makkelijk zoeken, de betaling, levering, garantie is naast de verschillende soorten lampen heel overzichtelijk en makkelijk te vinden.

    Kortom: een duidelijke profesioneel oogende site.
    Succes met de verkopen en de laatste puntjes op de ‘i’ van de site.

    Reply
  • Thijs van Schadewijk 19 januari, 2010, 14:41

    Dank voor deze post – goed overzicht van stappen. Ik vind het erg mooi dat je als opdrachtgever benadrukt dat het functioneel ontwerp cruciaal is. Wij specialiseren ons daarin (concept en ontwerp van oa webwinkels) maar moeten opdrachtgevers vaak nog van het nut van een goed interactie- en functioneel ontwerp overtuigen. Achteraf (of als men het een keer zonder heeft ervaren) ziet men het nu ervan altijd in.

    Succes met je webshop – besteed met name aandacht aan zoekmachine optimalisatie – hier kun je nog veel in winnen.

    Reply
  • Bram van der Linden 19 januari, 2010, 17:14

    Thijs,

    Bedankt voor je feedback, de website is pas een week live, dus we moeten nog wat omhoog klimmen in Google. Of bedoel je dat de website niet goed zoekmachine-geoptimaliseerd is?

    Reply
  • Mitch 19 januari, 2010, 18:27

    Ha Bram, knal er even een goede meta description in voor je resultaat in Google, als je nu zoekt op “lampdirect” krijg je dit:

    Home page – Lampdirect
    Lampdirect · Winkelwagen. Geen artikelen – € 0,00 … Retourneren · Overige vragen · Algemene Voorwaarden · Over Any Lamp bv · Contact. © 2009 Lampdirect.
    http://www.lampdirect.nl/

    Beter verkoop je je shop daar in een mooie zin voor een betere CTR. Succes!

    Reply
  • Raymond 19 januari, 2010, 21:59

    Dit stappenplan klopt inderdaad, maar is wel heel algemeen.

    Bij het lezen van deze post zou ik graag meer echt persoonlijke ervaringen willen lezen, vind ik een stuk interessanter. Bijvoorbeeld wat valt je tegen/ wanneer was je eerste sale, hoe denk je bekendheid te krijgen, leuke anekdotes ;), etc…

    Zoiets als dit wat je zegt:

    “Laat je niet teveel lijden door al die mensen die schreeuwen dat er geen geld te verdienen is met jouw idee.”

    Dit is zo herkenbaar voor mij! Het lijkt wel of mensen je het niet gunnen tegenwoordig !

    Ik zou een boek kunnen vullen met de ervaringen die ik tot nu toe heb met onze webshops, goede en minder goede ervaringen.

    In ieder geval succes !

    Reply
  • Mitch 19 januari, 2010, 22:30

    Leuk Raymond, ik zou zeggen, schrijf een blogpost met persoonlijk ervaringen. Ik doe niet anders natuurlijk op dit blog.

    Reply
  • BDC 20 januari, 2010, 08:52

    Ik sluit me aan bij Raymond. Een goede post, maar een meer persoonlijke invalshoek zou misschien net iets beter gesmaakt worden. Het begon nochtans veelbelovend met “successen, evaringen, struikelblokken”.

    Wat betreft de comment van Thijs over zoekmachine-optimalisatie voeg ik graag nog iets toe. Wij hebben van in het begin veel aandacht besteed aan onze titels, meta-tags, enz…

    In het begin scoorden we tamelijk goed op een aantal van onze basis-keywords. Daarna plots niet meer.

    Volgens sommigen is dit een normale procedure bij Google en zullen we pas na enkele maanden en geleidelijk aan goed gaan ranken voor onze basis-keywords. Een van de andere beperkende factoren is dat we een nieuwe domeinnaam hebben zonder authority.

    Hebben andere hier ook ervaring mee?

    Groeten

    Reply
  • Bram van der Linden 20 januari, 2010, 09:31

    Ik heb een aanvulling op dit artikel naar Mitch gestuurd. Jullie zullen hier dus vandaag of morgen meer lezen over mijn persoonlijke ervaringen!

    Reply
  • Mitch 20 januari, 2010, 09:42

    Bram, je aanvullingen staan erbij! Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat je voor de shop betaald hebt. Als je dit niet wilt vertellen begrijp ik dat natuurlijk ook… 😉

    PS: denk dat de lezers het ook mega-interessant zullen vinden.

    Reply
  • Bram van der Linden 20 januari, 2010, 10:33

    Zoals jullie begrijpen kan ik daar natuurlijk geen antwoord op geven;-)

    Reply
  • Mark 22 januari, 2010, 09:02

    Interessant verhaal Bram, bedankt. Ben zelf ook bezig met het opzetten van een webshop en kan veel leren van dit soort verhalen en ervaringen. Succes met je shop!

    Reply
  • koen 22 januari, 2010, 18:33

    Het is gemaakt door realvine toch?

    @ Mitchel, zal ik binnenkort misschien ook een gast blog mogen schrijven?

    Reply
  • Ralph 22 januari, 2010, 20:39

    Nice!

    En een stap 9; eentje die nooit ophoud; je website blijven aanpassen.

    Kwam er laatst achter dat sommige mensen, ondanks de simpele structuur, niet terecht kwamen bij de producten waar ze eigenlijk interesse in hadden!

    Ook leuk: Laat iemand je website zien en ga er naast zitten. Verassend om te zien hoeveel er nog ‘onduidelijk’ is aan je website!
    (je moet je wel inhouden om niet constant uit te leggen waar op te klikken!)

    Reply
  • Bram van der Linden 25 januari, 2010, 11:25

    @Koen Klopt

    @Ralph Inderdaad, dat proces begint nu voor ons…we zijn druk bezig en willen straks ook A-B testen gaan doen.

    Reply
  • Thijs Albers 1 februari, 2010, 12:23

    Ik lees dat je geen ervaring had met het opzetten van een webwinkel, maar wat was verder de achtergrond van waaruit je deze shop opzette?

    Helemaal geen ervaring op het gebied van website-ontwikkeling? Enkel op het gebied van marketing bijvoorbeeld?

    Reply
  • Bram van der Linden 2 februari, 2010, 20:22

    Pure marketingachtergrond, opleiding HEAO.

    Ik heb geen ervaring op het gebied van websiteontwikkeling en kan je vertellen dat dat ook absoluut niet noodzakelijk is voor een succesvolle webshop.

    Vergelijk het met het beginnen van een kledingwinkel; als je weet wat jouw (toekomstige) klant wil en je speelt daar op de juiste manier op in heb je geen verstand nodig van de verbouwing van je winkel. Natuurlijk is wel belangrijk dat je voor je ‘verbouwing’ een goede partij zoekt die je zoveel mogelijk zorgen uit handen neemt.

    Reply
  • Raymond 3 februari, 2010, 09:57

    Toch scheelt het naar mijn mening wel als je zelf de shop kan bouwen en onderhouden. Ik denk dat een externe partij er nooit zoveel passie in legt als dat jijzelf zou doen.

    Wij ontwikkelen de shops zelf en gaan echt tot het uiterste in het optimaliseren van de SEO, maar ook met de usability verbeteren wij nog steeds. Het is wat mij betreft een continu proces.

    Maar het is niet perse een voorwaarde voor een succesvolle shop, dat ben ik wel met je eens.

    Reply
  • Bram van der Linden 3 februari, 2010, 16:30

    @Raymond. Ik denk niet dat die stelling 100% op gaat. Wij zijn zelf ook constant bezig met het verbeteren van de content en SEO. De bouwers van de website denken hier vanaf dag 1 erg goed in mee.

    Lampdirect.nl is ook nog niet af, er zullen nog wat verbeteringen op het gebied van SEO komen. De usability wordt door onze klanten als zeer prettig ervaren, wel willen wij hierin in de toekomst A-B testen uit gaan voeren.

    Reply
  • Steigerhouten meubels 14 april, 2010, 19:32

    Beste Bram

    Herkenbaar artikel.Ik ben als leek een webwinkel begonnen en verkoop steigerhout en teakhout meubels. (De naam van de winkel is http://www.tuinenhuisspullen.nl,nu worden de mensen wel doorgelinkt naar een nieuwe domeinnaam die beter bij de producten passen.)Ik hoef zelfs niets in te kopen,ik werk met een leverancier samen en doe dropshipping. Toch ben ik al een 1,5 jaar aan het rommelen. Ik heb een zen-cart winkel laten bouwen door achteraf gezien een hobbyist.Via marktplaats krijg ik weleens bestellingen,adverteren,ebay en in de gratis zoekresultaten,bar weinig. Adwords gedaan,2 weken best goed gedraaid,maar binnen een week kan je winst al weer weg zijn in adwords,vind het moeilijk om dan door te gaan. Heb jij wat tips,en hoe heb jij de meeste klanten gekregen.

    gr conny

    Reply
  • Danny 15 september, 2010, 11:40

    Hi Bram,

    Geweldig dit, ik loop al een paar jaar met dit idee. Waar ik wel tegen aan loop is een goede leverancier… Waar haal je je producten vandaan zodat je met een zeer scherpe prijs toch een goede boterham hebt en de betrouwbaarheid ook groot is? Ik heb al een aantal gesprekken met leverancies afgekapt omdat ze of duurder waren dan sommige retailers, of hoogst onbetrouwbaar bleken te zijn.

    Dankjewel alvast voor je tips.

    Reply
  • Joppe Kuipers 13 november, 2010, 19:09

    Beste Bram,

    Leuk artikel. Ben zelf een aantal maanden geleden begonnen met online verkoop van steigerhout meubels, binnenkort leveren we ook eiken tafels.

    Oscommerce geprobeerd, zencart en andere bekeken, uiteindelijk voor Joomla gegaan waarbij ik me nog eens een keer moet verdiepen in virtuemart.

    Reply
Cancel reply

Leave a Comment