Over Webwinkelblog

Een blog over webwinkel conversie en marketing geschreven door Mitchel van Duuren van Orangeboys BV.

Dolcis – altijd leuk?

Dolcis logoNiet dat ik schoenen wilde bestellen bij Dolcis, maar via Twinkle (een on- en offline e-commerce magazine) las ik dat Dolcis de stap had genomen een eigen online winkel op te zetten. Via Twinkle kun je het volgende lezen: Dolcis opent vandaag een nieuwe website met webwinkel. Sinds 2007 verkoopt de schoenenwinkel zijn assortiment via de website Wehkamp.nl. De positieve ervaringen daarmee hebben geleid tot een eigen webwinkel.

Ten eerste snap ik het idee niet van het assortiment aanbieden via Wehkamp. Niet dat wehkamp een slechte winkel is. Alhoewel ik de laatste redesign niet echt een succes vind. (Ze zijn wat mij betreft hun identiteit verloren.) Maar meer omdat een winkelketen als Dolcis geheel niet tot zijn recht komt in een webwinkel als wehkamp. Ik zal hier later een bericht over schrijven.

Nu Dolcis is overgestapt naar een eigen online winkel zal ik eens de moeite doen om de winkel een beetje door te lichten en wat mij betreft de missers eens op een rijtje te zetten.

Hoofdpagina

printscreen 1 dolcis 1. Helaas zijn beide images op de hoofdpagina niet aanklikbaar. Het lijken me lokkertjes, ik snap dan ook niet dat de foto van die kerel niet linkt naar de heren sectie op de homepage, en het kindermeetweken plaatje niet linkt naar de betreffende pagina.

2. Via plaatjes kun je zien dat de site schoenen en tassen verkoopt, maar op de hoofdpagina komt nergens het woord schoenen voor, toch het coreproduct van de shop. Wanneer je Dolcis niet kent weet je eigenlijk helemaal niks. Altijd leuk? Ik zou ergens schoenen voor heren of schoenen voor vrouwen etc. neer zetten om duidelijkheid te creeeren. In de titel staat het namelijk wel in orde.

Categoriepagina’s

Dolcis printscreen 2

1. Klik je op de hoofdpagina de categorie heren aan, dan krijg je alle herenschoenen te zien. Helaas slaat Dolcis hier toch wel de plank mis door een foto van 2 giechelende meisjes te tonen.

2. De titel veranderd, maar niet van harte. Er staat nu nietzeggend: Categorie | Dolcis.nl – Altijd leubalbalabla………
Categorie zou toch minstens moeten worden: Heren schoenen | Dolcis.nl – Altijd leuballa……

3. De categorie-url is ook niet echt vriendelijk voor zowel zoekmachines als klanten: http://www.dolcis.nl/Shop/Category.aspx?Catalog=Dolcis&Category=01/0101 Wat moet je hiermee?

Productpagina

Dolcis printscreen 3

1. De url, de giechelende meisjes, en de titels zijn net als bij de categoriepagina’s ook bij de productpagina’s niet op orde.

2. Een andere/ duidelijkere “in winkelmandje” knop zou de conversie zeker weten verhogen. (Zelf getest bij eigen webshops, de uitkomsten zijn fenomenaal)

3.  De bijpassende artikelen vind ik wat vergezocht. Een bepaald shirt staat bijvoorbeeld bij een broek in dezelfde collectie. Maar of de afgebeelde schoenen nou goed passen bij het artikel wat ik aan het bekijken ben dat lijkt me sterk. Je kan per slot van rekening maar 1 paar tegelijk dragen. ;-P
Een goede oplossing zou zijn: Schoenen waar u wellicht ook in geinterreseerd zou kunnen zijn.

4. Ik ben niet echt weg van de inzoomfunctie, maar dat is puur persoonlijk. Er zijn tegenwoordig veel mooiere en betere oplossingen.

Verdere op- en aanmerkingen
IE vs FireFox DolcisTijdens de bouw van de website is niet echt aandacht besteed aan het testen in verschillende browsers. Tijdens het bekijken met internet explorer lijnen de plaatjes namelijk mooi uit, maar met firefox laat de browser toch een ander beeld zien.

Er zijn vast nog wel meer dingen, maar ik heb er snel naar gekeken.

Tijdens het bekijken van zo’n site rijst bij mij altijd de volgende vraag op: Hoeveel hebben de mannen van Dolcis betaald voor het maken van deze webshop? Wellicht kan ik in een paar verloren uurtjes nog wat doen om de site wat op te pimpen? Feel free to contact me! ;-P

5 comments…

  • Virtual Sushi 9 september, 2008, 04:48

    Ja inderdaad, één en ander was mij ook al opgevallen. Bovendien wordt er nergens gebruik gemaakt van Ajax of andere geavanceerde JavaScripts om de surfervaring ook eens leuk te maken.
    Kijk anders maar eens hier voor een voorbeeld van doordachte fashion webwinkel in opbouw.
    Groeten,
    Jef

    Reply
  • Mitch 9 september, 2008, 06:58

    Leuk en aardig Virtual Sushi, maar jouw webshop heeft over het algemeen dezelfde kwalen als de Dolcis shop. Ook niet echt een aanradertje dus.

    Reply
  • Dave 9 september, 2008, 11:08

    Ik raad de mensen van Dolcis aan om het boek “Don’t make me think” eens te lezen 😮

    Dave

    Reply
  • Janssen 31 maart, 2009, 22:05

    Wtf ben je voor kkloozertje dat je je tijd aan dit soort onzin verkloot

    Reply
  • Mitch 31 maart, 2009, 22:09

    @ Janssen: kusje voor jouw!

    Reply
Cancel reply

Leave a Comment