Over Webwinkelblog

Een blog over webwinkel conversie en marketing geschreven door Mitchel van Duuren van Orangeboys BV.

Beoordelingen, steeds belangrijker

Op Twinkle las ik het artikel: ‘Gebruikerservaringen steeds belangrijker voor aankoop’ met hierin de onderstaande experiment welke wat mij betreft erg herkenbaar is als ik deze op mezelf reflecteer.

Onderzoeker Gerrit Piksen deed een experiment met drie fictieve aanbiedingen voor een weekendje Parijs: de eerste voor 175 euro met een rapportcijfer 5,5 (gemiddelde van 100 reacties), de tweede voor 200 euro met een cijfer 8,0 (slechts 1 reactie) en de derde voor 225 euro, ook met een cijfer 8,0 (100 reacties). Ruim driekwart van de bezoekers koos voor de laatste optie.

Welke optie zou u kiezen? Ook de laatste? Ik in ieder geval wel.

Tevens geeft het artikel en het experiment aan dat de consument de ervaringen van andere consumenten betrouwbaarder en waardevoller vindt dan het technische instructieboekje van het bedrijf zelf.

Tips voor betere customer reviews

Voor één van onze sites zijn we op dit moment een nieuw design aan het implementeren. Customer reviews staan hierbij op de productpagina’s centraal. Enkele tips welke wij in ieder geval gaan gebruiken zijn.

  • Boven de vouw van de pagina laat je het gemiddelde van alle reviews zien. Dus bijvoorbeeld 4,5 ster opgebouwd uit 38 reviews.
  • Maak van het gemiddelde aantal reviews een link naar de pagina (of het deel van de pagina) waar de uitgeschreven reviews van de klanten staan.
  • Stuur automatisch een mail 10 dagen nadat u het product opgestuurd heeft naar de klant. Waarschijnlijk heeft de klant het product binnen en getest.
  • Zorg voor authentieke en betrouwbare reviews. Ga niet zelf 10 reviews schrijven over hoe geweldig het product wel niet is. Je valt vroeg of laat door de mand.
  • Laat ook negatieve reviews staan! Mits deze onderbouwd zijn natuurlijk.
  • Laat op uw factuur een klein zinnetje achter: “Bent u tevreden? Laat het dan weten middels een beoordeling op onze site.”

1 comment…

  • Ulco 26 mei, 2008, 07:52

    Wel mooi om te zien dat bij een webwinkel je zelfs met het psychologische aspect rekening moet houden.

    Ook interessant: We krijgen redelijk wat bezoekers uit zoekmachines die zoeken op “review product xyz”. Het werkt dus niet alleen conversieverhogend maar helpt ook nog eens nieuwe klanten te winnen.

    Reply

Leave a Comment